Olen Juhani Vanhatapio, Evigon SEO konsultti. Tämän blogitekstin tarkoituksena on antaa sinulle hyödyllistä tietoa liittyen hakukoneoptimointiin. Haluamme, että tiedät, miten yrityksesi saisi paremmin ilmaista näkyvyyttä Googlessa.

Voisimme aloittaa katsomalla kysymyksiä, joita suomalaiset kysyvät Googlelta liittyen hakukoneoptimointiin:

1. Mikä on hakukone?

Hakukone on järjestelmäohjelma, jonka tavoitteena on ohjata tiedon etsijä parhaan vastauksen äärelle.

Esimerkki: haluat tietää, kuka on vanhin elossa oleva ihminen. Kirjoitat Googleen ”vanhin ihminen”, joka ohjaa meidät sivustolle:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_vanhimmista_ihmisistä

Tältä sivustolta meille selviää, että vanhin elossa oleva henkilö on Kane Tanaka, joka on 118-vuotias. Google auttoi meitä löytämään tämän tiedonlähteen 0,74 sekunnissa. Tiedon löytäminen on siis tehty mahdollisimman helpoksi.

 

Yleisimmät hakukoneet vuonna 2020 olivat

Google       91,54%

Bing            2,44%

Yahoo!       1,64%

Baidu         1,08%

 

2. Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?

Hakukoneoptimointi eli Search engine optimization (SEO) on prosessi, jonka tavoitteena on sijoittua hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

Esimerkki: Rovaniemellä aloittaa uusi LVI-alan yritys ”LVI-Firma”, joka haluaa myydä LVI-palveluita Rovaniemellä. Heidän tärkein hakusana Googlessa on ”lvi rovaniemi”.  Tällä hakusanalla tehdään noin 210 hakua kuukaudessa. Tällä hetkellä ykköspaikalla on: https://www.lvi-lamsa.fi/ joka saa noin 55 kävijää heidän nettisivuilleen joka kuukausi tuolla ko. hakusanalla. Hakukoneoptimoinnin avulla LVI-Firma voi päästä LVI-Lämsän ohi hakutuloksissa, mikä työ tehdään huolella.

 

3. Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Markkinoinnin näkökulmasta hakukoneoptimointi antaa paraatipaikan ihmisten ongelmien ratkaisuun. Henkilö, joka kirjoittaa Googleen ”lvi rovaniemi” on todennäköisesti henkilö, joka haluaa LVI-alan palveluita kotiinsa. Hakukoneen kautta kotisivuille saapuvat henkilöt ovat herkempiä ostamaan palveluita ja tuotteita, kuin  esimerkiksi maksetun mainonnan kautta sivustolle tulleet henkilöt. Ihmiset luottavat hakukoneisiin ja lisäksi heillä on ostohousut jalassa sekä ongelma mihin etsivät ratkaisua.

Kun normaali konversioaste nettisivuille on noin 3-5 %, on hakukoneiden kautta saapuvan liikenteen konversioaste noin 12 %. Koversioasteella tarkoitetaan, sitä kuinka todennäköisesti sivustovierailija tekee halutun toimenpiteen sivustolla, kuten esimerkiksi jättää tarjouspyynnön tai ostaa tuotteen.

 

Kuinka Google-sijoitukset saavat klikkauksia hakutuloksissa esiintymiseen suhteutettuna:

  1. 28,5 %
  2. 17,7 %
  3. 11,0 %
  4. 8,0 %
  5. 7,2 %
  6. 5,1 %
  7. 4,0 %
  8. 3,2 %
  9. 2,8 %
  10. 2,5 %

Kuten taulukosta näkyy, on hyvin tärkeää että yrityksesi kotisivut näkyvät hakutulokissa ensimmäisten joukossa.

 

Hakukoneessa menestymisen laskennallinen arvo

Kun ”LVI-Firman” yrittäjä miettii SEO:n potentiaalia hänelle, hän pystyy laskemaan sen näin:

Hakusanalla ”lvi rovaniemi” on noin 210 hakua per kuukausi.

Ensimmäinen sija Googlessa tarjoaa keskimäärin 28,5 % kaikista klikeistä.

Hakukoneen kautta tulevan liikenteen keskimääräinen konversioaste on 12 %.

Nämä luvut kerrotaan asiakkaan tuottamalla arvolla (lifetime-value), joka tässä tapauksessa voitaisiin esittää yhtenä ilmalämpöpumpun hankintana + asennus. (esimerkkinä tässä laskussa 1371 € (alv 0 %).

hakua kuukaudessa x 0,285 x 0,12 x asiakkaan lifetime-value

 

210 x 0,285 x 0,12 x 1371 € = 9 846 €

 

Näin pystyimme laskemaan hakukoneen laskennallisen arvon (9 846 € / kk) tälle kyseiselle yritykselle.

 

4. Kuinka parantaa hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa neljään osaan:

1. Asiaankuuluvuus

Kun henkilö hakee haulla ”lvi rovaniemi”, Google haluaa näyttää parhaat vastaukset hakijalle tähän aihealueeseen liittyen. Google keskittyy näyttämään sivuja, joiden se uskoo käsittelevän tätä aihetta.

2. Selattavuus

Google käyttää sivustojen tutkimiseen indeksointirobotteja, jotka analysoivat miljardeja nettisivuja päivittäin. Analysoinnin seurauksena robotit asettavat sivustot Googlen hakukoneeseen. Tässä on kyseessä siis tekninen näkökulma siihen, kuinka helposti Googlen pystyy indeksoimaan kotisivut.

3. Sitouttaminen

Google haluaa tarjota ihmisille vain parasta laatua. Se on sen koko olemassaolon syy. Sen vuoksi Google tarjoaa kotisivuja, jotka ovat laadultaan hyviä ja joissa ihmiset viihtyvät hyvin.

4. Asiantuntijuus

Google haluaa tarjota tietoa, jota Internetin käyttäjät jakavat ahkerasti. Jos ”LVI-Firma” onnistuu vakiinnuttamaan paikkansa alansa ammattilaisena, Google palkitsee tästä. Suomessa esimerkiksi www.yle.fi on tällainen esimerkki ja yksi syy on siinä, että useat nettisivut jakavat Ylen sisältöä eteenpäin.

 

Eli kuinka käytännössä hakukoneoptimointia parannetaan?

  • Kotisivuille tehdään aluksi avainsana-analyysi, jossa selvitetään kaikista tärkeimmät avainsanat.
  • Googlelle kerrotaan mitä sivustollamme on käyttäen apuna XML-karttaa.
  • Kotisivuista tehdään käyttäjäystävälliset ja sisältöön panostetaan.
  • Kotisivuista pyritään saamaan sellaiset, että ihmiset jakaisivat sivustoa mahdollisimman paljon eteenpäin.

 

Haluaisin tässä vaiheessa korostaa, että iso osa 1,7 miljardista nettisivusta ovat vailla mitään hakukoneoptimointia. Osa nettisivujen tekijöistä eivät joko tiedä mitään hakukoneoptimoinnista tai sitten he ovat päättäneet olla panostamatta siihen. On myös joitain tiettyjä kotisivuja, jotka eivät hyödy SEO:sta ollenkaan.

Esimerkki #1: ”LVI-Firma” perustaa yrityksensä Rovaniemelle ja päättää tilata kotisivut intialaiselta freelancerilta hintaan $100. ”LVI-Firma” saa uudet kotisivut, mutta niissä ei ole hakukoneoptimointia. Tämä johtaa siihen, että he eivät menesty Googlen hakukoneessa. Googlen kautta palveluita ostavat menevät todennäköisesti heiltä ohi.

Esimerkki #2: ”LVI-Firma” on tietoinen hakukoneoptimoinnista, mutta ei koe sitä tarvittavaksi tai kokee siinä menestymisen mahdottomaksi. He päättävät keskittyä muuhun markkinointiin kuten Google Ads, Facebook jne. Tässä ei sinällään ole mitään väärää, mutta hakukoneen tarjoamat mahdollisuudet jäävät heiltä saavuttamatta.

 

5. Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa?

Ensimmäisenä täytyy todeta, että hakukoneoptimointi ei saa maksaa enempää kuin siitä tuleva tuotto. Hakukoneoptimointi on osa markkinointia ja hyvä/kohtuullinen sijoitetun pääoman tuottoaste (ROI) on 5:1.

 

Esimerkki: ”LVI-Firman” kannattaa sijoittaa vuodessa maksimissaan 23 600 € (118 000 € / 5) hakukoneoptimointiin, jos kohdassa 3 esitetyt luvut pitävät paikkaansa ja mikäli he pääsevät Googlen haussa ensimmäiselle sijalle.

 

Kuinka hakukoneoptimoinnin kustannukset saadaan optimoitua?

  1. Kotisivujen ”On-Page Optimization” eli kotisivujen rakentaminen SEO:n näkökulmasta.
  2. Laadukas sisällöntuotanto.
  3. Linkkien hankkiminen.

 

Kotisivujen rakentaminen maksaa Evigolla alkaen 1490 € (alv 0%) ja siihen sisältyy suppea hakukoneoptimointi. Me teemme vähintään suppean SEO:n kaikille, koska sen jättäminen kokonaan unholaan antaisi meistä varsin huonon kuvan.

Tämä suppea optimointi ei kuitenkaan takaa vielä paikkaa Googlen kärkisijoille.

Sen vuoksi tarjoamme 3-12kk mittaisia SEO-paketteja, jotka on räätälöity nostamaan kotisivusi korkeammalle Googlessa. Näihin paketteihin sisältyy:

  1. WordPress-sivujen tekninen optimointi
  2. Sivustojen avainsanasuunnittelu ja -toteutus
  3. XML-Sitemaps toimittaminen asiakkaan Google Search Consoleen
  4. Artikkeleiden tuotanto
  5. Linkkien tuotanto

Klikkaa tästä tutustuaksesi SEO-paketteihimme

Voitte myös tilata meilta maksuttoman SEO-analyysin. Kerromme teille sivustonne nykyisen tilanteen ja potentiaaliset parantamismahdollisuudet.

Tilaa ilmainen SEO-analyysi