Markkinoinnin kenttä elää suuressa muutoksessa. Pohdit varmasti itsekin, mitkä olisivat ne parhaat mahdolliset kanavat, joilla löytäisit potentiaalisia asiakkaita. Tässä artikkelissa käsittelemme tv-mainoskampanjan tehokkuutta. 


Televisio on ollut yksi suurimmista muutoksen kourissa olevista medioista kaksituhatta-luvulla. Television katselutavat ja jakelukanavat ovat muuttuneet varsinkin suoratoistopalveluiden yleistyessä. Siinä missä vuosituhannen alussa perinteinen, lineaarinen, televisio tavoitti päivittäin 70 prosenttia suomalaisista, vuonna 2017 luku oli 60 prosentin luokkaa.  

Vaikka perinteisen median suosio on laskenut hieman, ei televisiomainoskampanjoiden tehokkuus ole silti heikentynyt. Tämä johtuu siitä, että mediatalojen televisiomainoskampanjat saadaan näkymään  suoratoistopalveluiden videoiden yhteydessä sekä myös muiden verkkosisältöjen yhteydessä. 

Digitalisoituminen on oikeastaan vain lisännyt ns. spottikampanjoiden tehokkuutta verkkokatselun yleistyessä. Verkossa mainonta voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti. 

Olemme tuottaneet lähikuukausina useita televisiomainosspotteja asiakkaillemme ja heiltä saatu palaute televisiomainonnan toimivuudesta on ollut varsin positiivista. Uskomme televisioon ja siksi käytämme sitä myös omassa markkinoinnissamme. 

5 syytä valita tv-mainoskampanja

  1. Suomalaiset katsovat Finnpanelin tutkimuksen mukaan televisiota keskimäärin kolme tuntia päivässä. Korona on lisännyt television katselumääriä. Vaikka osa katselusta on siirtynyt suoratoistopalveluihin, näytetään niissäkin pääosin samoja mainoksia kuin televisiossa.
  2. Television katsojilla on mukana tunne ja he elävät katsomassaan tarinassa. Täten heidän aistinsa ovat avoinna myös mainoskatkojen viestinnälle. Televisiomainonta onkin hyvin tunnettu ilmiöiden ja sanontojen luomisessa. Televisiomainos jättää suuren muistijäljen.
  3. Televisiomainokset voidaan kohdentaa alueellisesti. Kohdennusta voidaan tarkentaa vielä suoratoistopalveluiden ja muun verkkosisällön avulla. Lisäksi kohdennusta voidaan tehdä myös valitsemalla mainoskatkot ohjelmien mukaan, sillä jokaisella ohjelmalla on omat kohderyhmänsä.
  4. Televisio on massamedia. Sillä tavoittaa suuren määrän ihmisiä, jotka näkevät saman mainoksen monta kertaa. Toistoissa on voimaa.
  5. Varsinkin meidän kautta hankkiessa, televisiomainonnan mainosspottia voidaan hyödyntää myös sosiaalisen median markkinoinnissa tai radiomainonnassa. Fiksua onkin pyörittää samaa mainosta, samaan aikaan, useassa eri mediassa.

Evigo tuottaa televisiomainoksia

Me emme varsinaisesti myy television mainosaikoja, mutta voimme neuvotella kampajoista tv-yhtiöiden kanssa puolestanne. Yrityksemme toteuttaa mainosspottien tuotantoja. Meillä on oma ammattikuvauskalusto sekä äänitys- ja editointistudio. Pystymme toteuttamaan haastaviakin kuvauksia, mutta varsinkin paikallismainonnassa yksinkertaisuus on usein kustannustehokasta.

Televisiomainoksen tekeminen alkaa käsikirjoituksesta, kuten muidenkin mainosvideoiden. Yleensä ideoimme ja suunnittelemme mainoksen yhteistyössä mainostajan kanssa. Voimme myös hankkia näyttelijät mainokseen, mikäli käsikirjoitus sen vaatii.

Edullisimmillaan televisiomainoksen tuotannon saa meiltä alle tonnilla, mutta vaativimmat tuotannot voivat maksaa tuhansia euroja. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon kuvauksiin käytetään aikaa, kauanko editointi kestää ja tarvitaanko mainokseen ulkopuolisia näyttelijöitä.

Mikäli televisiomainonta kiinnostaa, suosittelemme ottamaan yhteyttä esimerkiksi MTV:n alueellisiin asiakkuuspäällikköihin.

Meillä spottimainosten tuotannon myymisestä vastaa Timo Tapaninen | timo@evigo.fi | 040-6290399

 

Varaa palaveriaika

Lähetä